Når bedrifter forteller at de har startet å jobbe med bærekraft blir vi i Helios litt ekstra glade og stolte. Vi tror nemlig at dette er noe av det viktigste som finnes - å gi tilbake til kloden. For oss er dette langt ifra noe nytt, tvert i mot - det var selve grunntanken da Helios ble startet i 1969.

Norges eldste merkevare for økologisk mat

Mye har forandret seg siden Helios ble dannet for over 50 år siden - både trender og smaksløker. Det gjør de fortsatt. Men noe er konstant: vår og din kjærlighet til god mat og drikke. Våre produkter er ærlige og laget med omtanke – slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være. Å gjøre det lett å velge mat som både smaker godt og gjør godt – både for din og klodens helse – er nemlig noe vi alltid kommer til å brenne for.

Vi vil gjerne fortelle deg om alt vi har oppnådd og om alle de viktige tingene vi vil gjøre framover, men her kommer en oppsummering av de viktigste tingene slik at du får et innblikk i hva som står øverst på vår bærekraftsagenda.

Vegetarisk inspirasjon

Hvis du skulle lure på hva du kan gjøre for klimaet er det et enkelt grep du kan gjøre - spis så mye plantebasert mat som mulig. Hvis du skulle være på jakt etter inspirasjon til det vegetariske og veganske kjøkkenet finner du mange fine oppskrifter her - det skal jo ikke bare være grønt, det skal jo smake godt også!

teriyaki800x1200.jpg

Plantebasert for klimaet

Gledelig nok er plantebasert protein på frammarsj. Flere og flere er villige til å spise mer vegetarisk, og tilbudet av vegetarianske og veganske alternativer har blitt større i butikkene. Denne utviklingen ønsker vi å styrke, for vi vet at en av de mest effektive måtene å minske vårt klimaavtrykk på er ved å redusere mengden kjøtt og øke mengden grønt på tallerkenen. 

Plantebasert hver dag

Fra oss i Helios finner du for eksempel naturell tofu og ferdig marinert tofu som du kan koke, steke, grille eller fritere – det er helt opp til deg! I tillegg har vi mange varianter med nøttesmør som du kan bruke til alt fra frokosttopping til bakst og dressinger. Du finner produktene våre både blant tørrvarene og i kjøledisken. Slik kan du lage gode og vegetariske måltider hver dag hele uka! 

Fredagskos på en ny måte

Men spiller det egentlig så stor rolle om man velger å spise fredagstacoen med hakket tofu, bønner eller kikerter i stedet for kjøttdeig? Det korte svaret er: Ja. Selv om kyrne har beitet på nabogården, mens tofuen eller bønnene har blitt transportert, påvirker disse fortsatt miljøet i en mye mindre grad. En kilo oksekjøtt har et gjennomsnitt på 26 kilo utslipp av karbondioksidekvivalenter, mens belgfrukter har under 1 kilo til sammenligning. 

Vi kan også legge til at for oss i Helios er det viktig å kunne tilby produkter med lavt miljøavtrykk, og der er bærekraftsarbeidet sentral i alle deler av verdikjeden: emballasje, produksjon, transport og anskaffelse. Her kan du lese mer om dette arbeidet

Tofu_taco800x800.jpg

For helsen din

Hvem vil vel ikke spise godt og sunt? Vi har gjennom årene ønsket å oppmuntre til mer vegetarisk mat på kjøkkenbordet og har også satset på produkter med høyt innhold av fiber og fullkorn. Tofu, fullkornspasta, rugbrød og fullkornsris er bare noen eksempler fra sortimentet vårt.

Det å noen ganger bytte ut rødt kjøtt og kjøttpålegg har store helsefordeler, mener Mattilsynet. I deres matportal skriver de at man bør begrense mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram i uken, og at det finnes sammenheng mellom inntak av rødt kjøtt og risiko for kreft i tykk- og endetarm. Viktige næringsstoffer som du finner i kjøtt finner du også i alternativer som bønner, erter, linser og soyaretter. 

Vi i Helios kommer til å fortsette å satse på produkter som er gode, plantebaserte, økologiske og uten unødvendige tilsetningsstoffer.

bio_diversity800x800.jpg

Biologisk mangfold

Hvorfor skal man spise økologisk? Det finnes mange grunner til at mennesker velger å dyrke og spise økologisk mat. Fra et bærekraftsperspektiv er biologisk mangfold en viktig faktor, det vil si variasjonen av planter og dyr i økosystemene våre. Denne artsrikdommen, som er en forutsetning for at det eksisterer arter og for at vi skal kunne overleve og få mat på bordet, er under konstant trussel. I følge FNs ekspertpanel for biologisk mangfold befinner vi oss i den sjette masseutryddelsen, der 75% av jordens arter er i fare for å forsvinne.

Uten kjemiske sprøytemidler

En av faktorene bak dette er det homogene landbruket med bare en enkelt type avling og bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel. Dette kan føre til at mangfoldet av fugler, insekter og andre livsviktige smådyr minker. Økologiske avlinger gir i gjennomsnitt 30% flere arter av planter, insekter og andre dyr sammenlignet med konvensjonelle avlinger.

Gjennom å velge økologiske produkter bidrar du til et mer bærekraftig jordbruk der pollinatorene kommer til å takke deg. Bee Happy!

Carrot_Juice_800x1200.jpg

Spennende innovasjoner

Har du sett de nye kombuchadrinkene våre, eller kanskje smakt vår naturelle eller marinerte tofu? Det er ingen tilfeldighet at de siste innovasjonene våre har vært fokusert på god vegetarisk mat og drikke. Vi vil at det skal være enkelt for deg å få i deg plantebasert mat, uansett om du er småbarnsforelder med minimalt med tid til å lage mat, eller matnerden med all verdens tid som kan stå på kjøkkenet i flere timer og kose deg. Her er noen av de tingene vi synes er viktige å tenke på når vi utvikler nye produkter:

  • Vi ser det som en fantastisk mulighet at vi kan utvikle rene produkter uten unødvendige tilsetningsstoffer som smaker godt og gir oss en mer bærekraftig framtid. Dette er en stor drivkraft for alle oss som jobber med Helios. 
  • I hvert prosjekt vurderes produktenes innhold og emballasje ut ifra helse- og bærekraftsaspekter gjennom tydelige kriterier. For eksempel sukker, salt, fiber, emballasjematerialer, fyllingsgrad og forskjellige merkinger som er viktige for å vise kvaliteten av produktene vi bringer på markedet.

  • Når vi utvikler nye produkter for Helios tar vi utgangspunkt i helse og bærekraft som er en del av vårt verdigrunnlag. Vi forsøker hele tiden å være i forkant og være nære forbrukerne våre, fange opp framtidige trender og ha tette dialoger med leverandørene våre. 

Har du noen spørsmål, forslag eller synpunkter kan du selvfølgelig ta kontakt med oss!