Vi jobber hardt for å etterlate oss et så lite miljøavtrykk som mulig, men vi har ikke nådd nullutslipp. Visste du at vi derfor klimakompenserer all produksjon? Det har vi gjort i mange år, og Helios har siden 2016 som første matvaremerket i Norge frivillig klimakompensert for egne matvarer. Dette gjøres gjennom et prosjekt vi er stolte av å få være en del av:
Prosjekt Ghana
I Ashanti-regionen i Ghana er det vanlig for fattige husholdninger å bruke trekull som brensel. Dette er tradisjonelle ovner som utsetter befolkningen for giftig røyk og gass – et problem vi i Helios ønsker å gjøre noe med ved å gi energieffektive og rentbrennende kjøkkenovner. Hovedmålet med prosjektet er å redusere forbruk av trekull som brensel. Ved å tilby lokalbefolkningen rimelige, rentbrennende kjøkkenovner kan de erstatte tradisjonelle ovner som utsetter dem for giftig røyk og gass fra forbrenningen av trekull ved matlaging.
Prosjektet har både sosiale, økonomiske og miljømessige fordeler:
- Sosiale fordeler: Prosjektet skaper arbeidsplasser for lokalbefolkningen ved at både kvinner og menn i regionen blir ansatt for å produsere ovner. Dette gir flere et levebrød med lønn som er 80 prosent høyere enn minstelønn. Ovnene produseres lokalt av skrapmetall.
- Økonomiske fordeler: En betydelig andel av et årlig husholdningsprosjekt går med til innkjøp av trekull. Ved å redusere behovet reduseres også utgifter for en familie tilsvarende. Undersøkelser viser at prosjektet har gitt både kostnadsbesparelser og forbedret helse for de som tar i bruk ovnene.
- Miljø- og helsemessige fordeler: Mer rentbrennende ovner gir helsegevinster ved at mindre kullos og giftig røyk pustes inn. Dette gjelder særlig for kvinner og barn som har det tradisjonelle ansvaret for husholdningen i lokalsamfunnet. Kjøkkenovnene er 40 prosent mer energieffektive enn tradisjonelle ovner, og bruker mindre trekull. Prosjektet bidrar til redusert etterspørsel av trekull, og dermed også til mindre avskoging.
Siden 2016 har vi i Helios, som første matmerket i Norge, frivillig klimakompensert for egne matvarer. Oppdraget går ut på å beregne totalt klimautslipp målt i tonn CO2-ekvivalenter for alle Helios-produkter. Hensikten er å kompensere for de totale klimautslippene som beregnes, slik at Helios kan tilby klimakompenserte matvarer.
Pengene fra klimakompenseringen går direkte til prosjektet i Ashanti-regionen i Ghana. Med dette ønsker vi å ta et viktig samfunnsansvar ved å bidra til lavere klimautslipp og samtidig løse sosiale problemer. Dette er bare ett eksempel på hvilke muligheter som finnes til å bidra med noe sosialt viktig i samfunnet, og samtidig kompensere for klimautfordringene ved dagens matforsyning. Vi håper vårt initiativ også gir inspirasjon til andre i bransjen til å utnytte dette potensialet. Tenk bare hvor stort potensialet er hvis vi er flere som bidrar!
Bærekraftig transport
- Vi prøver alltid å gjøre transporten vår mer effektiv og tester akkurat nå ulike former for dobbeltstabling av pallene våre. Vi tenker på transportperspektivet allerede i starten av innovasjoner med å se på produktdesign, valg av emballasje og fyllingsgrad.
- Vi bruker aldri fly til å transportere produktene våre.
- I løpet av 2020 har vi fokusert på å legge langdistansetransporter fra lastebil til tog. Dette tallet har steget fra 3% til 20% på ett år.